kassa logo

Tengerjáróból kulturális tér: a Kassa hajó lenyűgöző átalakulása

A Földközi-tenger keleti csücskének kikötőiből korábban csak átrakodásokkal lehetett hazánkba szállítani az árucikkeket. Az újpesti Ganz Hajógyárban minden feltétel adott volt, hogy Budapesten tengerjáró hajók épülhessenek, amit a vízi szállítás gazdaságossága mellett az is indokolt, hogy az ország gyakorlatilag földrajzilag és diplomáciailag is ellenséges gyűrűbe került, a vízi utak viszont megmaradtak.

A közel-keleti (más nevén levantei) forgalom lebonyolítása érdekében 1936-ban megalakult a Magyar Királyi Duna Tengerhajózási Részvénytársaság. Az ő megrendelésükre, a flotta ötödik tagjaként készült el a Kassa hajó, amit 1939. május 17-én bocsátottak vízre, igen csak tekintélyt parancsoló méretekkel.

A 77 méter hosszú és majd 10 méter széles hajót két darab, egyenként 400 lóerős dízelmotor hajtotta és 10,5 csomós (kb. 19 km/óra) holtvízi sebességgel szelte a habokat. A Kassa hajó két éven keresztül bonyolított fuvarokat és vette ki részét a nemzetközi tengeri kereskedelemben. A II. világháború kitörése miatt a tengeri hajóinkat katonai szolgálatba állították, részt vett a krími evakuálásban is.

1947-ben került vissza Magyarországra. Közben Kassa végérvényesen is Csehszlovákia része lett, a hajót “Debrecen” névre keresztelték át és Magyar-Szovjet Hajózási Rt, majd a DTRT, végül a MAHART égisze alatt működött tovább. Közben azonban eljárt az idő a tengeri hajózás felett, ezért 1964-ben úgy döntöttek, hogy kivonják a forgalomból.

1. sz Műhelyhajó néven került vissza szülőhelyére, az Újpesti Hajógyárba, ahonnan 2004-ben egy alapítvány mentette meg és újíttatta fel a révkomáromi hajógyárban, mint a Duna-tengerjáró flotta utolsó megmaradt darabját.

Később ezt a hajót szánták a Tengerészeti és Víz Alatti Régészeti Múzeum helyszínéül, de ez a terv végül nem valósult meg. A hajó ezután ismét Újpesten vesztegelt, majd 2017-től négy éven keresztül rendezvényhelyszínként funkcionált.

A 2021-es menedzsmentváltást jelentős átalakítás, felújítás és akusztikai fejlesztés követett, újra álmodták a hajót. A Kassa több éves előkészületek után, eredeti nevén 2024-ben újra megnyitotta kapuit.

Az új kulturális tér célja, hogy a budapesti elektronikus zenei közönség új kedvenceként csábítson a Duna leglátványosabb belvárosi szakaszán horgonyzó Kassa fedélzetére!

A Batthyány térnél lehorgonyozva, több termes, nyitott és zárt rendezvényhelyszínként és kreatív térként egyaránt működő komplexum formájában találta meg a hozzá legjobban illő szerepet.

A Kassa fedélzetén maradéktalanul meg tudnak valósulni különböző közösségi funkciók, ugyanilyen fontos cél az értékteremtés, szorosan kapcsolódva a város kulturális sokszínűségéhez.