A Kassa hajó története – Tengerjáróból budapesti bulihajó

olvasási idő5 perc olvasási idő
megosztásMegosztás x icon linkedin icon facebook icon email icon reddit icon
olvasási idő5 perc olvasási idő
megosztásMegosztás x icon linkedin icon facebook icon email icon reddit icon

Buliztál már egy 80 éves hajó fedélzetén? Ha nem, akkor jobb, ha tudod: a Batthyány térnél horgonyzó Kassa nem csupán Budapest egyik legújabb, menő klubhelyszíne, hanem egy igazi veterán tengerjáró hajó is, igazi élő történelem. A hajónk megjárta a Földközi-tengert, túlélte a II. világháborút, sőt volt idő, amikor víz alatti múzeumot terveztek belőle – mielőtt végül a bulizni vágyó fiatalok egyik kedvenc helyévé vált Budapesten. Honnan indult a Kassa kalandos pályafutása? Hogyan vált a főváros egyik legkülönlegesebb partyhajójává. Nézzük!

Az 1930-as években Magyarország új módot keresett arra, hogy tengerhiányos országként is bekapcsolódhasson a nemzetközi kereskedelembe. 1936-ban megalakult a Magyar Királyi Duna Tengerhajózási Rt. (MKDT), és megrendelésére sorra épültek Budapesten a Duna-tengerjáró teherhajók – olyan speciális hajótípusok, amelyek a Dunán és a nyílt tengeren egyaránt tudtak közlekedni. A flotta ötödik tagjaként készült el a Kassa hajó, amelyet 1939. május 17-én bocsátottak vízre ünnepélyes keretek között​. Nevét az akkori Magyarországhoz tartozó Kassa városáról kapta (ma Košice, Szlovákia).

A Kassa igazi korabeli technológiai csúcstermék volt: 77 méter hosszú, közel 10 méter széles hajótest, két Ganz dízelmotorral, összesen 800 lóerővel. Ez a monstrum kb. 10,5 csomós (19 km/h) sebességgel tudott haladni a folyón és tengeren – nem rossz teljesítmény egy ekkora hajótól a 30-as években. A vízrebocsátás után a Kassa két éven át teherhajóként fuvarozott árucikkeket a Fekete-tenger és a Földközi-tenger kikötői felé, átrakodás nélkül juttatva el a magyar export-import árut a világba. Ezzel Magyarországot újra összekötötte a tengerekkel. Ám 1941-ben kitört a háború és a Kassa békés kereskedelmi útjai egy időre véget értek.

Háborús szolgálat és a „Debrecen” korszak

Az első világháború idején a magyar Duna-tengerjáró flottát – köztük a Kassát is – hadiszolgálatba vonták. A hajó részt vett a haditengerészeti műveletekben, például a Krím-félsziget evakuálásában is szerepet kapott. A háború viharai közepette a Kassa szerencsésnek mondhatta magát: míg sok hajó elpusztult, ő és két “testvérhajója” túlélték a világégést. 1944 végén a front közeledtével az osztrák vizekre menekítették a hajót, így elkerülte a pusztítást. 1947-ben a hajó visszatért Magyarországra, ekkor azonban új néven futott: a Kassa város nevét viselő hajóból Debrecen hajó lett, hiszen időközben Kassa városa kikerült a magyar fennhatóság alól.

A következő évtizedekben a hajó folyamatosan dolgozott a dunai és tengeri útvonalakon a magyar állami hajózási vállalatok (Magyar–Szovjet Hajózási Rt., DTRT, majd MAHART) kötelékében. 1964-re azonban a technika és a szállítási útvonalak fejlődése miatt a Debrecen (ex-Kassa) hajót kivonták a forgalomból – a magyar tengeri hajózásnak ekkorra leáldozott. Úgy tűnt, a hajó dicső karrierje véget ért, és a nyugdíjazott acélszörnyeteg sorsa a rozsdás enyészet lesz.

Egy hajó, ami nem adja fel

Bár aktív szolgálatát befejezte, a hajó nem tűnt el a süllyesztőben. 1965 után az újpesti hajógyár területén állomásozott, és 1. számú Műhelyhajó néven úszó javítóműhelyként funkcionált. Ebben a szerepben további évtizedeket élt meg csendben a Duna partján, miközben társai közül sokan már régen ócskavasként végezték. A sorsa végül 2004-ben fordult jobbra, amikor egy hajózástörténeti örökségeket óvó alapítvány meglátta benne a kincset. Ez a civil csapat megmentette a hajót a bontótól, elszállíttatta a komáromi hajógyárba, és nekilátott a felújításának. Mivel a Kassa az utolsó megmaradt Duna-tengerjáró hajó volt, a cél az volt, hogy méltóképpen megőrizzék az utókornak.

2006-ra a hajó újjászületett: augusztus 20-án, nemzeti ünnepünk vízi parádéján a nagyközönség újra láthatta a legendás tengerjárót, amelyet a hagyományoknak megfelelően ünnepélyesen visszakereszteltek Kassává.

Az egykor „Debrecen” néven futó hajó így visszakapta eredeti identitását. Ekkor még nem volt teljesen világos, mi lesz a felújított veterán végső szerepe – múzeumhajó, rendezvényközpont vagy valami más? Annyi biztos volt, hogy a Kassa ismét régi fényében pompázott, és készen állt egy új fejezetre.

Új ötletek: múzeum helyett rendezvényhajó

A felújítás után néhány évig úgy tűnt, a Kassából múzeumhajó válhat. Felmerült az ötlet, hogy a hajót Tengerészeti és Víz alatti Régészeti Múzeum céljára hasznosítják – izgalmas koncepció, hiszen a hajótest kiválóan alkalmas lett volna történelmi kiállítások befogadására. Végül ez a terv nem valósult meg, a finanszírozás és egyéb akadályok miatt kútba esett. A Kassa így újra tétlenül vesztegelt az Újpesti-öböl csendes vizén, jobb sorsára várva.

2017-ben aztán fordult a kocka: a hajót ismét felújították, modernizálták, és új szerepkörben állították hadrendbe – immár, mint rendezvényhajót. A Batthyány térnél lehorgonyzott állóhajó TRIP Hajó néven nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt. A fedélzetén koncerttermet, színházi színpadot és klubhelyszíneket alakítottak ki, így igazi összművészeti szórakozóhelyként kezdett működni. Az érdeklődők végre birtokba vehették a hajót: napközben kulturális programok, éjjelente pezsgő bulik várták itt a vendégeket. A különleges helyszín gyorsan népszerű lett a fiatalok körében. A Kassa (akkoriban TRIP) hajó így négy éven át üzemelt rendezvényhelyszínként​.

Új fejezet: a Kassa, mint modern klubhelyszín

2021-ben új menedzsment vette át a hajó irányítását, és alaposan továbbgondolta a koncepciót. Ismét felújítások következtek: átalakították a belső tereket, korszerűsítették a technikát, különös tekintettel a hangrendszerre és akusztikára. A cél az volt, hogy a hajó tökéletes, nyugat-európai színvonalú klubhelyszínné váljon. Hosszas előkészületek után végül 2024-ben, eredeti nevén, Kassa hajóként nyílt meg újra a bulizó közönség előtt​.

Ezzel kezdetét vette a Kassa hajó legújabb fejezete, immár, mint Budapest egyik legizgalmasabb elektronikus zenei klubja.

Az újjászületett Kassa hajó egyedi élményt kínál a bulizóknak. A célközönség elsősorban a budapesti elektronikus zenei szcéna – mi pedig azt szeretnénk, ha a Kassa fedélzete gyorsan a város techno, house, DnB, psy – vagyis a minőségi elektronikus zenéért rajongó fiataljainak kedvenc törzshelyévé válna​.

Ennek megfelelően a fedélzet alatt professzionális klubtermeket alakítottunk ki, elsőrangú hang- és fénytechnikával, ahol rendszeresen szólnak a house, techno és más műfajok. Ugyanakkor megmaradt a hajó többfunkciós jellege is: többtermes rendezvénykomplexum várja a vendégeket, beltéri koncertteremmel és nyitott tetőterasszal egyaránt.

Kevés budapesti szórakozóhely mondhatja el magáról, hogy ilyen gazdag történelmi múlt áll mögötte. A Kassa hajó igazi túlélő: tengerjáróként kezdte, katonai hajóként folytatta, viselte egy másik város nevét, majdnem múzeummá alakult, végül pedig visszatért közénk, hogy a jelen generációnak nyújtson felejthetetlen élményeket. Ha legközelebb a Kassa fedélzetén bulizol hajnalig, jusson eszedbe, milyen hihetetlen utat járt be ez a hajó – attól, hogy a Földközi-tenger hullámait szelte, egészen addig, hogy ma Budapest egyik legmenőbb bulihajójaként ring a Dunán. Nézz le egy estére, és éld át te is, ahogy a történelem és a jelen találkozik a Kassa fedélzetén!​

Egyéb ajánlott cikkek

2025 07.07

5 dolog, amit nem tudtál a Kassáról

Talán nagyképűen hangzik, de tény, hogy a Kassa mára Budapest egyik legizgalmasabb zenei és kulturális központjává, bulihajójává nőtte ki magát. De vajon mennyit tudsz róla azon kívül, hogy jók a bulik, menő a hangrendszer és szuper a tér? Összeszedtünk neked 5 érdekességet a Kassáról!

2025 07.05

Miért van szükség Budapestnek olyan helyekre, mint a Kassa?

Az elektronikus zene ma népszerűbb, mint valaha. A techno és más klubzenei műfajok eljutottak azokhoz is, akik tíz éve még azt sem tudták, mit jelent a techno, a house, vagy a break. Ez persze alapvetően jó hír – de közben felvet egy fontos kérdést is: hol tud ma értelmesen, hitelesen reprezentálódni a klubkultúra egy olyan városban, mint Budapest?

2025 07.02

Hogyan áll össze egy buli a Kassán?

Sokan azt gondolják, hogy egy buli egyszerűen csak úgy „létrejön”: valaki szól a DJ-nek, aki semmi másra nem vár, csak, hogy felhívják, az ide repül, kinyílik a pult, elindul a zene, jönnek az emberek, és már szét is robbant a kassza. A valóság azonban ennél jóval összetettebb – főleg egy olyan helyen, mint a Kassa, ahol minden részlet számít. Hogy pontosan mi is történik egy buli megszületésekor? Ebbe próbálunk most betekintést nyújtani nektek.