Buliztál már egy 80 éves hajó fedélzetén? Ha nem, akkor jobb, ha tudod: a Batthyány térnél horgonyzó Kassa nem csupán Budapest egyik legújabb, menő klubhelyszíne, hanem egy igazi veterán tengerjáró hajó is, igazi élő történelem. A hajónk megjárta a Földközi-tengert, túlélte a II. világháborút, sőt volt idő, amikor víz alatti múzeumot terveztek belőle – mielőtt végül a bulizni vágyó fiatalok egyik kedvenc helyévé vált Budapesten. Honnan indult a Kassa kalandos pályafutása? Hogyan vált a főváros egyik legkülönlegesebb partyhajójává. Nézzük!
Az 1930-as években Magyarország új módot keresett arra, hogy tengerhiányos országként is bekapcsolódhasson a nemzetközi kereskedelembe. 1936-ban megalakult a Magyar Királyi Duna Tengerhajózási Rt. (MKDT), és megrendelésére sorra épültek Budapesten a Duna-tengerjáró teherhajók – olyan speciális hajótípusok, amelyek a Dunán és a nyílt tengeren egyaránt tudtak közlekedni. A flotta ötödik tagjaként készült el a Kassa hajó, amelyet 1939. május 17-én bocsátottak vízre ünnepélyes keretek között. Nevét az akkori Magyarországhoz tartozó Kassa városáról kapta (ma Košice, Szlovákia).
A Kassa igazi korabeli technológiai csúcstermék volt: 77 méter hosszú, közel 10 méter széles hajótest, két Ganz dízelmotorral, összesen 800 lóerővel. Ez a monstrum kb. 10,5 csomós (19 km/h) sebességgel tudott haladni a folyón és tengeren – nem rossz teljesítmény egy ekkora hajótól a 30-as években. A vízrebocsátás után a Kassa két éven át teherhajóként fuvarozott árucikkeket a Fekete-tenger és a Földközi-tenger kikötői felé, átrakodás nélkül juttatva el a magyar export-import árut a világba. Ezzel Magyarországot újra összekötötte a tengerekkel. Ám 1941-ben kitört a háború és a Kassa békés kereskedelmi útjai egy időre véget értek.
Háborús szolgálat és a „Debrecen” korszak
Az első világháború idején a magyar Duna-tengerjáró flottát – köztük a Kassát is – hadiszolgálatba vonták. A hajó részt vett a haditengerészeti műveletekben, például a Krím-félsziget evakuálásában is szerepet kapott. A háború viharai közepette a Kassa szerencsésnek mondhatta magát: míg sok hajó elpusztult, ő és két “testvérhajója” túlélték a világégést. 1944 végén a front közeledtével az osztrák vizekre menekítették a hajót, így elkerülte a pusztítást. 1947-ben a hajó visszatért Magyarországra, ekkor azonban új néven futott: a Kassa város nevét viselő hajóból Debrecen hajó lett, hiszen időközben Kassa városa kikerült a magyar fennhatóság alól.
A következő évtizedekben a hajó folyamatosan dolgozott a dunai és tengeri útvonalakon a magyar állami hajózási vállalatok (Magyar–Szovjet Hajózási Rt., DTRT, majd MAHART) kötelékében. 1964-re azonban a technika és a szállítási útvonalak fejlődése miatt a Debrecen (ex-Kassa) hajót kivonták a forgalomból – a magyar tengeri hajózásnak ekkorra leáldozott. Úgy tűnt, a hajó dicső karrierje véget ért, és a nyugdíjazott acélszörnyeteg sorsa a rozsdás enyészet lesz.
Egy hajó, ami nem adja fel
Bár aktív szolgálatát befejezte, a hajó nem tűnt el a süllyesztőben. 1965 után az újpesti hajógyár területén állomásozott, és 1. számú Műhelyhajó néven úszó javítóműhelyként funkcionált. Ebben a szerepben további évtizedeket élt meg csendben a Duna partján, miközben társai közül sokan már régen ócskavasként végezték. A sorsa végül 2004-ben fordult jobbra, amikor egy hajózástörténeti örökségeket óvó alapítvány meglátta benne a kincset. Ez a civil csapat megmentette a hajót a bontótól, elszállíttatta a komáromi hajógyárba, és nekilátott a felújításának. Mivel a Kassa az utolsó megmaradt Duna-tengerjáró hajó volt, a cél az volt, hogy méltóképpen megőrizzék az utókornak.
2006-ra a hajó újjászületett: augusztus 20-án, nemzeti ünnepünk vízi parádéján a nagyközönség újra láthatta a legendás tengerjárót, amelyet a hagyományoknak megfelelően ünnepélyesen visszakereszteltek Kassává.
Az egykor „Debrecen” néven futó hajó így visszakapta eredeti identitását. Ekkor még nem volt teljesen világos, mi lesz a felújított veterán végső szerepe – múzeumhajó, rendezvényközpont vagy valami más? Annyi biztos volt, hogy a Kassa ismét régi fényében pompázott, és készen állt egy új fejezetre.
Új ötletek: múzeum helyett rendezvényhajó
A felújítás után néhány évig úgy tűnt, a Kassából múzeumhajó válhat. Felmerült az ötlet, hogy a hajót Tengerészeti és Víz alatti Régészeti Múzeum céljára hasznosítják – izgalmas koncepció, hiszen a hajótest kiválóan alkalmas lett volna történelmi kiállítások befogadására. Végül ez a terv nem valósult meg, a finanszírozás és egyéb akadályok miatt kútba esett. A Kassa így újra tétlenül vesztegelt az Újpesti-öböl csendes vizén, jobb sorsára várva.
2017-ben aztán fordult a kocka: a hajót ismét felújították, modernizálták, és új szerepkörben állították hadrendbe – immár, mint rendezvényhajót. A Batthyány térnél lehorgonyzott állóhajó TRIP Hajó néven nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt. A fedélzetén koncerttermet, színházi színpadot és klubhelyszíneket alakítottak ki, így igazi összművészeti szórakozóhelyként kezdett működni. Az érdeklődők végre birtokba vehették a hajót: napközben kulturális programok, éjjelente pezsgő bulik várták itt a vendégeket. A különleges helyszín gyorsan népszerű lett a fiatalok körében. A Kassa (akkoriban TRIP) hajó így négy éven át üzemelt rendezvényhelyszínként.
Új fejezet: a Kassa, mint modern klubhelyszín
2021-ben új menedzsment vette át a hajó irányítását, és alaposan továbbgondolta a koncepciót. Ismét felújítások következtek: átalakították a belső tereket, korszerűsítették a technikát, különös tekintettel a hangrendszerre és akusztikára. A cél az volt, hogy a hajó tökéletes, nyugat-európai színvonalú klubhelyszínné váljon. Hosszas előkészületek után végül 2024-ben, eredeti nevén, Kassa hajóként nyílt meg újra a bulizó közönség előtt.
Ezzel kezdetét vette a Kassa hajó legújabb fejezete, immár, mint Budapest egyik legizgalmasabb elektronikus zenei klubja.
Az újjászületett Kassa hajó egyedi élményt kínál a bulizóknak. A célközönség elsősorban a budapesti elektronikus zenei szcéna – mi pedig azt szeretnénk, ha a Kassa fedélzete gyorsan a város techno, house, DnB, psy – vagyis a minőségi elektronikus zenéért rajongó fiataljainak kedvenc törzshelyévé válna.
Ennek megfelelően a fedélzet alatt professzionális klubtermeket alakítottunk ki, elsőrangú hang- és fénytechnikával, ahol rendszeresen szólnak a house, techno és más műfajok. Ugyanakkor megmaradt a hajó többfunkciós jellege is: többtermes rendezvénykomplexum várja a vendégeket, beltéri koncertteremmel és nyitott tetőterasszal egyaránt.
Kevés budapesti szórakozóhely mondhatja el magáról, hogy ilyen gazdag történelmi múlt áll mögötte. A Kassa hajó igazi túlélő: tengerjáróként kezdte, katonai hajóként folytatta, viselte egy másik város nevét, majdnem múzeummá alakult, végül pedig visszatért közénk, hogy a jelen generációnak nyújtson felejthetetlen élményeket. Ha legközelebb a Kassa fedélzetén bulizol hajnalig, jusson eszedbe, milyen hihetetlen utat járt be ez a hajó – attól, hogy a Földközi-tenger hullámait szelte, egészen addig, hogy ma Budapest egyik legmenőbb bulihajójaként ring a Dunán. Nézz le egy estére, és éld át te is, ahogy a történelem és a jelen találkozik a Kassa fedélzetén!